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빠알리 공부 (3.문법정리)

명사 구문론 1.NOMINATIVE[주격(主格)]

0 991 2018.06.03 21:45

CHAPTER

SYNTAX OF NOUNS

명사 구문론

 

80. Syntax deals with the relations of words when they are arranged so as to form sentences. Most of these relations come under the heading of ‘Concord’. The Syntax of Nouns may be grouped under the different cases.

 

구문론은 문장을 만들기 위해 단어들이 쓰일 때 단어들 간의 관계를 다룬다. 대부분의 관계들은 일치라는 표제 하에 다루어진다. 명사 구문론은 다양한 경우로 분류될 수 있다.

 

NOMINATIVE[주격(主格)]

 

81. The Nominative is used :

(1) When a noun stands as the subject of a sentence.

(2) When a noun is in appositionwith another noun in the Nominative.

(3) When a noun stands alone and exprsses only the meaning of its stem.

 

주격의 용도

(1) 명사가 문장에서 주어일 때.

(2) 명사가 주격인 다른 명사와 동격일 때.

(3) 명사가 혼자 나타나면서 단지 어간의 의미만을 나타낼 때.

 

1. The subject is of three kinds :(a) Simple,(b) Causitive, and (c) Reflexive.

(a) Simple: Dāso rukkhaŋ chindati.

(b) Causitive: Seṭṭhī dāsaŋ rukkhaŋ chindāpeti.

(c) Reflexive: Rukkho patati. Ghaṭo bhijjati.

 

dāsa : a slave

seṭṭhī: foreman of a guild, treasurer, banker, "City man", wealthy merchant

rukkha: a tree. (m.)

chindati: cuts; severs; destroys. (chid + ṃ + a)

 

세 가지의 주어 (a) 단순주어,(b) 사역주어, and (c) 반조주어.

 

Most of the causitive verbs take two objects, of which one is directand the other indirect. Here rukkhaṁis the direct one; dāsaṁis indirect. (Note that the subject dāsoin (a) has become an object in (b)).

 

대부분의 사역동사는 직접목적어와 간전목적어의 두 목적어를 가진다. 여기서 rukkhaṁ은 직접목적어이고, dāsaṁ은 간접목적어이다.[메모 : (a)에서의 주어인 dāso(b)에서는 목적어임]

 

In (c) as the three falls of itself, without any attempt of another to fell it, the tree is called the Reflective Subject. The action reflects on the subject itself. So is Ghaṭo bhijjati.

 

(c)에서 쓰러뜨리려는 어떤 다른 시도 없이 스스로 쓰러지기 때문에 나무는 반조주어라고 불린다. 행위의 효과가 주어 자신에게 적용된다. Ghaṭo bhijjati[항아리가 깨진다]그러하다.

 

2. Nouns in Apposition :

(a) Rājā Māgadho Seṇiyo Bimbisāro.

(b) Sakko Devānam-Indo.

(c) Visākhā Migāramātā.

 

주격으로 동격인 명사들의 예

(a) 왕인 것, 마가다인 것, 세니야 빔비사라인 마가다의 왕 세니야 빔비사라는

(b) 삭까인, 신들의 왕인 신들의 왕 삭까는

(c) 위사카인, 미가라의 어머니인 미가라의 어머니인 위사카는

 

전혀 다른 것들이지만 하나의 것을 지칭하는 경우.

 

3. Nouns expressing only the meanings of their stems :Puriso, Rukkho, Pabbato.

 

단지 자기의 어간의 의미만을 나타내는 명사들 사람, 나무,

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